Vzdělávání pracovníků v mateřinkách
Středočeského kraje
CZ.1.07/1.3.48/02.0045
Cílem projektu je zlepšení kompetencí pedagogických a řídících pracovníků
mateřských škol prostřednictvím DVPP s důrazem na
kurikulární reformu.
Hlavní cíle:
1) Tvorba metodiky 13 vzdělávacích modulů a jejich
akreditace
-evaluace a inovace ŠVP, metodika, didaktika práce s
dětmi předškolního věku, pedagogicko-psychologická
diagnostika, děti se specifickými potřebami, metodika
výuky cizího jazyka, další se zaměřující na udržitelný
rozvoj: osobnostně sociální výcvik, komunikační
dovednosti, environmentální výchovu, stejně jako rozvoj
znalostí práce s PC a využití PC při výchovně
vzdělávacím procesu v MŠ a v neposlední řadě podporují
zvyšování kompetencí řídících pracovníků MŠ v oblasti
řízení a personální politiky: rozvoj manažerských
kompetencí pro vedení týmu.
2) Realizace vzdělávacích modulů
- 32 vzdělávacích modulů, každý v rozsahu 3 dnů, která
povede k požadovanému zvýšení kvality a efektivity práce
pedagogických a řídících pracovníků MŠ zúčastněných v
projektu
-realizace 1 kurzu Práce s PC v rozsahu 100 hodin (tj.
13 dnů)
-realizace 8 jednodenních seminářů v oblastech, které
rozšiřují pedagogické a odborné znalosti pracovníků MŠ,
např. finanční gramotnost, alternativní přístupy v
předškolním vzdělávání, zdravotnické hledisko práce s
předškolními dětmi a oblast stravování předškolních
dětí.
Vzdělávací aktivity budou realizovány ve 3 místech
Středočeského kraje – Kolín, Nymburk, Mladá Boleslav.
Vzhledem k blízkosti jednotlivých míst realizace
předpokládáme, že bude možné nabízet účastníkům více než
jedno místo realizace, čímž sledujeme větší flexibilitu
nabídky (možnost účasti i zájemců z ostatních částí
regionu).
Počty a typy vzdělávacích aktivit v jednotlivých městech
vycházejí z výsledků z výsledků anketního šetření.
Dílčí cíle projektu:
1) Tvorba studijních materiálů v tištěné podobě pro
účastníky kurzů
2) Tvorba studijních materiálů v elektronické podobě
Projekt povede ke zvyšování kvality dalšího vzdělávání
pedagogů MŠ, které je dvojnásob významné, neboť
ovlivňuje jedince v nejdůležitějším období jejich
vývoje.
Zavedení a realizace kurikulární reformy s sebou nutně
přinesly požadavek na rozšiřování a prohlubování
vzdělávání pedagogů a ředitelů MŠ jako zásadního
předpokladu zvyšování profesionality a zkvalitňování
péče a vzdělávacího procesu dětí v mateřských školách.
Pedagogičtí a řídící pracovníci MŠ budou do projektu
zapojeni formou přímé účasti na vzdělávání (realizace
vzdělávacích modulů a seminářů). Motivací bude zejména
potřebnost obsahu nabízeného vzdělávání (ověřena
anketním šetřením), a dále špičkoví lektoři z plně
kompetentních institucí, kteří povedou výuku. Účastníci
vzdělávání budou mít možnost připomínkovat studijní
materiály, což zvýší jejich motivaci podílet se na
dalších vzdělávacích aktivitách v rámci projektu.
Přínosem projektu je rozšíření nabídky dalšího
vzdělávání o 13 nových akreditovaných vzdělávacích
programů, které vzniknou na základě reflektování
potřeb pedagogů a řídících pracovníků MŠ ve Středočeském
kraji. Obdobný blok takto postavených vzdělávacích
modulů dosud nebyl zájemcům z řad cílové skupiny k
dispozici.
Ze souboru předkládaných vzdělávacích modulů je možné si
vybrat moduly, které jsou pro MŠ potřebné. Projekt
nabízí cílové skupině příležitost prohloubit si své
profesní a osobnostní kompetence a docílit tak lepšího
zvládání zátěžových situací a vyrovnávání se se
zvýšenými nároky na její odbornost. Řídící pracovníci si
rozšíří a prohloubí své znalosti v oblasti managementu a
vedení týmu. Pedagogičtí a řídící pracovníci MŠ si
prohloubí své odborné kompetence ve vybraných oblastech
v souladu s požadavky kurikulární reformy v oblasti
předškolního vzdělávání. Naučí se efektivně komunikovat
v rámci týmové spolupráce v MŠ i mimo prostředí školky,
zejména k rodičovské veřejnosti. Prohloubí a rozšíří si
ICT dovednosti pedagogických pracovníků a umožní využití
moderních technologií při výuce předškolních dětí.
|